BLOG

Hoe kan yoga een rol spelen naast je actieve sportleven?

Sportieve blogger: Nelly Kloet | Yoga Lerares | www.nellykloetyoga.com


Yoga is toch zweverig? Zitten op een matje om tot jezelf te komen? Yoga ... dat ga ik wel doen als ik wat ouder ben. Ik ben niet lenig dus ik kan geen yoga.

Dingen die ik vaak hoor als ik begin over yoga of zelfs als iemand naar mijn les komt. Het meest bekende van de yoga zijn toch wel de posities, die ze asanana’s noemen. Deze kunnen goed zijn om je spieren te ontwikkelen, je flexibeler te maken (je hoeft het niet al te zijn) of gewrichten soepel te houden. Daarnaast zijn er de andere onderdelen: ademhaling (Pranayama’s), meditatie (of relaxatie) en yoga filosofie (of de levenslessen). Samen vormen ze het totale plaatje van yoga, 8 limped path of Yoga. Door deze verschillende onderdelen met regelmaat te beoefenen, kan je vinden dat je dus naast de fysieke eigenschappen die ik eerder noemde ook meer in balans komt, meer rust kan vinden, beter kunt concentreren en slapen en beter bestendig bent tegen stress.

En nog zo veel meer ... “PRACTICE AND ALL IS COMING”

Yoga heeft zoveel verschillende kanten. Na meer dan 10 jaar yoga beoefenen en 2 jaar lesgeven, blijf ik steeds meer dingen ontdekken. Deze zin van Pattabhi Jois (de vader van Ashtanga Yoga – een heel dynamische inspannende vorm van yoga) is daarom voor mij ook heel belangrijk en geeft de essentie aan van waarom yoga mijn leven is.


Hoe kan dit werken met een actief sportleven? Ik geef een paar voorbeelden.

1. Yoga voor gebalanceerde spieren Ten eerste kun je verder komen in je sport door yoga te beoefenen. Vele top voetballers bijvoorbeeld hebben dit al ontdekt. Vele spieren, gewrichten en onderliggende weefselen komen aan de beurt in een yoga sessie en een beweging wordt vaak gevolgd door een tegenbeweging (voorover en achterover buiging), een kant altijd gevolgd door de andere. In sport stress je vaak een spiergroep meer (wielren kuiten en bovenbenen) of kant (je schopkant in voetbal, je tennisarm) dus dit kan je goed balanceren door yoga ernaast te beoefenen.

2.Yoga voor seizoen- of nieuwe sporten Als je op wintersport gaat bijvoorbeeld of een andere (tijdelijke) nieuwe sport beoefend, is het goed om je lichaam daarop voor te bereiden. Dit kan blessures en ongelukken voorkomen aangezien je deze bewegingen niet dagelijks of nog niet maakt. Yoga kan een fijne manier zijn je voor te bereiden ook al ben je een al een actieve sporter. Neem als voorbeeld wintersport of skieen dus. We hebben specifieke asana’s die zich concentreren op de juiste spiergroepen bijvoorbeeld stoel positie voor de bovenbeen spieren en plank positie voor de buikspieren. Daarnaast is balans en flexibiliteit dingen die je met yoga opbouwt door ​

vooroverbuigingen te beoefenen en op een been staan . Zelf als je niet flexibel bent heb je er baat bij meer flexibel te worden om van die ene week extra te genieten. Je gedachten kalmeren met yoga (kan ik dit wel/ ben ik niet te oud/dit is veel te hoog – dat soort gedachten dus ook) zou wel eens handig van pas kunnen komen als je bovenaan die zwarte piste staat.

3.Yoga voor stressbestendigheid Yoga is uitermate geschikt om je lichaam aan te leren om te schakelen tussen het aan en uit staan. Intens actief sporten schakelt ons sympathische zenuwstelsel in. Sommige elementen van yoga stimuleren dit aan staan en doen je hart snellen kloppen, dagen je uit zoals de zonnegroet of armbalansen en zelfs Kapalbhati ademhaling. Maar stress door werk of thuissituatie stimuleert ook het sympathische zenuwstelsel. Met als gevolg dat het hormoon cortisol je lichaam instroomt. Cortisol werkt heel slopend voor de rest van je lichaam omdat dit aangemaakt wordt ten koste van alles. Langdurige stress kan grote consequenties hebben zoals burn-out, overgewicht etc. Dus alhoewel we op een positieve manier ons sympathische zenuwstelsel inschakelen met sporten, willen we naar ook die andere modus – het “uit” staan. Je lichaam en geest komen in die parasympatische – uit - modus door te relaxen, een houding langer vast te houden en bijvoorbeeld omgekeerde houdingen zoals Adho Mukha Svanasana (neerwaartse hond), Sarvangasana (schouderstand) en Salamba Sirsasana (kopstand).

Het mooie van yoga vergeleken met andere sporten of vormen van inspanning is dat we constant onszelf trainen van het sympathische te wisselen naar het parasympatische systeem. Dit kun je in je dagelijkse leven ook mee nemen aangezien je lichaam nu weet hoe dit moet. Probeer het eens uit!

Nelly is ervaren yoga lerares www.nellykloetyoga.com en organiseert Health & Wellness evenementen.

0 views

Volg onze atleten

Wij juichen (paralympische) atleten toe die bijzondere sportprestaties hebben als doel. Een doel met focus die zo'n inspirerende impact heeft dat het anderen motiveert het beste uit zichzelf te halen 

sport in jouw provincie

Op onze website vind je alles rondom het ontdekken van jouw passende sportactiviteit, maar ook om het sporten zo goed mogelijk en blessure vrij te kunnen doen.

Kies jouw Sport PRODUCT en dienst

Wij hebben een breed aanbod aan producten en diensten die jou helpen de beste (sport) versie te worden. Kies uit ons brede assortiment voor een gezond en sportief leven.

Lees onze Sportieve BLOG

Geschreven voor en door sporters om jou te inspireren om in beweging te komen. Sporten verandert je leven. 

Logo Sportief in Nederland.png

INSPIRATIE IS ONZE GROOTSTE MOTIVATOR

Wij zetten ons in voor deze top atleten!

Veerle Goossens

Lizzy de Greef

Sander Nooij

Shanice Silva Cruz

Volg onze atleten

Wij juichen (paralympische) atleten toe die bijzondere sportprestaties hebben als doel. Een doel met focus die zo'n inspirerende impact heeft dat het anderen motiveert het beste uit zichzelf te halen 

sport in jouw provincie

Op onze website vind je alles rondom het ontdekken van jouw passende sportactiviteit, maar ook om het sporten zo goed mogelijk en blessure vrij te kunnen doen.

Kies jouw Sport PRODUCT en dienst

Wij hebben een breed aanbod aan producten en diensten die jou helpen de beste (sport) versie te worden. Kies uit ons brede assortiment voor een gezond en sportief leven.

Lees onze Sportieve BLOG

Geschreven voor en door sporters om jou te inspireren om in beweging te komen. Sporten verandert je leven. 

Stichting Sportief in Nederland

Social Media

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws en de nieuwste blogs vól inspiratie voor een energieker, gezonder en sportiever leven? Wil je onze atleten op de voet volgen, zodat jij met je neus er bovenop zit als zij GOUD in handen krijgen? 

Onze Atleten

Wij juichen (paralympische) atleten toe die bijzondere sportprestaties hebben als doel. Een doel met focus die zo'n inspirerende impact heeft dat het anderen motiveert het beste uit zichzelf te halen.

Diverse onderwerpen

Onze website staat boordevol vacatures, blogs, maar ook  stellen wij als team Sportief in Nederland ons graag aan je voor.

Ons adres

Stichting Sportief in Nederland

Onderdeel van 
AED EVENEMENTEN GROUP

Rattinkstraatje 2 7413AJ Deventer

KvK 65589246

info@sportiefinnederland.nl

Bank: NL75 INGB 0007 9963 20

2019 © Sportief in Nederland. Alle rechten voorbehouden. Algemene voorwaarden |  Logo: Freepik

Den Haag | Nederland